Pred štyrmi rokmi sa na sociálnych sieťach objavilo video zákazníka spoločnosti Kaufland.
Toto video malo jednoznačne dokázať, že Kaufland (a možno aj iné obchodné reťazce) jednoducho okráda svojich zákazníkov. A teraz, o štyri roky neskôr, to isté video opäť ožilo na sociálnych sieťach.
Táto znovuobjavená kauza nás teda privádza k otázke - naozaj nás môžu reťazce takto okrádať?
Ako to všetko začalo?
Na začiatku bola žltá paprika, váha a plastová ochranná podložka. Jeden z nakupujúcich chcel jednoducho usvedčiť Kaufland z okrádania zákazníkov a rozhodol sa na to použiť žltú papriku. Tieto papriky odvážil na váhe spolu s plastovou podložkou, ktorá je bežne na váhe, a potom ešte raz bez nej.
Výsledok
S podložkou vážila paprika 262 gramov, zatiaľ čo bez podložky vážila len 154 gramov.
V tom čase sa kilogram papriky predával za 129 Kč, čo by bola skutočná zlodejina a zákazníci by sa mohli na obchodníka právom hnevať. Teda ak by reťazec skutočne podvádzal.
Zákazníci
Mnohí boli skutočne nahnevaní.
Veď príspevok videli, zdieľali a naštvali státisíce zákazníkov.
Niektorí zákazníci Kauflandu dokonca v komentároch priznali, že jediný spôsob váženia tovaru je bez plastového zásobníka. Nenechajú sa okradnúť!
Kto koho okráda?
Teraz sa však natíska otázka - naozaj Kaufland okradol svojich zákazníkov?
Mohol by si to reťazec tohto typu vôbec dovoliť? Mohol Kaufland vydať hromadnú vyhlášku, ktorá by prikázala zákazníkom takto kradnúť?
Toto video a mnohé ďalšie (áno, český Colombo nie je jediný, kto prišiel s "trikom" so zásobníkom na váhe, rovnaké pokusy natočili napríklad aj rumunskí zákazníci) možno považovať za návod, ako okradnúť Kaufland a ďalšie reťazce, ktoré ešte stále nechávajú váženie na samotných zákazníkoch.
A skutočnosť, že niektorí sa touto príručkou v praxi riadia, tento predpoklad len potvrdzuje.
A prečo sú na váhach plastové podnosy?
Sú jednoducho praktické. Hovorca Kauflandu Michael Šperl vtedy vysvetlil, že podložky slúžia najmä na ochranu zákazníkov (hygiena - ľahšie sa umývajú a môžu sa často meniť) a samotnej váhy (miera opotrebovania a prípadné poškodenie).
Okrem toho tiež uviedol, že ich váhy sú riadne kalibrované Českým metrologickým ústavom. Samozrejme však nie je možné povedať, či všetky váhy obchodných reťazcov skutočne vážia správne. Možno máte vy alebo vaši známi negatívne skúsenosti s váhami v obchodoch. Nie je neobvyklé, že váhy v tej istej predajni vážia rôzne hodnoty.
V takom prípade môže mať zmysel robiť rozruch a, samozrejme, obrátiť sa na kompetentnú osobu alebo orgány. Spotrebiteľ nie je vždy obeťou. V tomto konkrétnom prípade však Kaufland nebol na vine.
Na základe tohto videa s papričkami bolo natočených niekoľko ďalších videí, v ktorých sa zákazníci postavili za Kaufland a jasne ukázali, že hmotnosť tácky bola odpočítaná z váhy, a preto v tomto prípade nedošlo k podvádzaniu zákazníkov.
Ak to zoberieme do extrému, spoločnosť Kaufland vychádza z tohto prípadu ako obeť, ktorá teoreticky mohla pôvodcov videa zažalovať, najmä po tom, čo zákazníci začali úmyselne a nezákonne odstraňovať plastový podnos z váhy. Vtedy prakticky vykradli Kaufland.
Žltá paprika s hmotnosťou 154 gramov? Naozaj?
Ak si často kupujete zeleninu alebo ak si doma vážite potraviny v rámci svojho jedálnička, viete, že tento konkrétny druh papriky je dosť ťažký a aby jedna paprika vážila len 154 gramov, je nezmysel (až na pár výnimiek).
Všetky reťazce by museli podvádzať.
Drvivá väčšina obchodných reťazcov v Českej republike práve z tohto dôvodu nedôveruje svojim zákazníkom a často majú váhy priamo pri pokladni, kde zákazník nemá možnosť akokoľvek manipulovať s hmotnosťou tovaru vo svoj prospech.
Na druhej strane predajne nedôverujú ostražitým zákazníkom, že tovar je skutočne správne odvážený. Dostávame sa tak do začarovaného kruhu, z ktorého nie je ľahké uniknúť.
Vy ako zákazník sa môžete pri platení uistiť o správnosti váženia tým, že si tovar v obchode odvážite na referenčnej váhe.
Ale pozor, keďže táto váha je len orientačná, aj hmotnosť konkrétneho tovaru bude orientačná a nemusí sa zhodovať s hmotnosťou váženou pri pokladni.
Vážiť vo vrecku alebo bez neho?
Ak hovoríme o klasickom mikroténovom vrecúšku, ktoré môžete v obchode odtrhnúť a potom do neho vložiť tovar, neváži takmer nič - len asi 2 gramy. Na tomto teda veľa neušetríte.
Čo ak si prinesiem vlastný obal?
Iná a trochu komplikovanejšia situácia je s vlastnými obalmi, do ktorých môžete v niektorých obchodoch tovar tiež vložiť, či už ide o praktické sieťky alebo poháre.
Niektorí predavači toto riešenie privítajú, iní (drvivá menšina) sa na vás budú pozerať s nevôľou.
Pozitívom je, že väčšina predajcov víta toto ekologické riešenie a je ochotná zvážiť váš tovar bez obalu, ktorý je zvyčajne oveľa ťažší ako bežné mikroténové vrecko alebo plastová nádoba.
Namiesto plastového vrecka alebo plastovej misky môžete svoj tovar vložiť do vlastného obalu.
Podľa stanoviska Štátneho zdravotného úradu možno jednorazové plastové nádoby na jedlo a nápoje nahradiť obalmi, ktoré si spotrebiteľ prinesie sám.
Konečné rozhodnutie však závisí od samotného prevádzkovateľa, ktorý musí mať nastavené podmienky tak, aby povrch, na ktorom je umiestnený obal spotrebiteľa, neprekážal.