Ak patríte ku generácii Y ako my, pravdepodobne ste v súčasnosti veľa premýšľali o tom, ako vychovávať svoje deti (za predpokladu, že ich ešte nemáte). Najmä pokiaľ ide o technológie, od čias, keď sme boli deťmi v 90. rokoch, sa toho veľa zmenilo.
Deti a elektronika
Tu je otázka: Nechali by ste svoje dieťa používať taký malý zázrak, ako je iPod, iPad alebo iný tablet?
Steve Jobs, zakladateľ spoločnosti Apple a donedávna aj jej výkonný riaditeľ, mal v tomto smere jasno - nechcel. A mal na to dobrý dôvod.
Reportér New York Times Nick Bilton sa raz Steva Jobsa náhodne opýtal: "Vaše deti musia iPad milovať, však?"
Jobs odpovedal: "Oni ho nepoužívají. My doma limitujeme to, kolik technologii naše děti používají."
Najmä v oblasti Kalifornie nazývanej Silicon Valley rastie medzi generálnymi riaditeľmi a vývojovými pracovníkmi trend brániť vlastné deti pred vplyvom technológií. Dokonca posielajú svoje deti do škôl bez technických pomôcok.
Príkladom takejto školy je Waldorfská škola v Los Altos, kde by ste počítače hľadali len tak. Sústreďujú sa výlučne na manuálne učenie. Denník Times raz uverejnil slávny výrok Chrisa Andersona, generálneho riaditeľa spoločnosti 3D Robotics, otca piatich detí.
Vysvetľuje v ňom, čo vedie ľudí v technologickom priemysle k takémuto postoju:
Moje deti obviňujú moju ženu a mňa, že sme fašisti, ktorí sa príliš starajú o technológie. Hovoria nám, že nikto z ich kamarátov nemá doma rovnaké pravidlá...
Je to preto, že sme na vlastnej koži zažili nebezpečenstvá technológií. Videl som to na sebe a nechcem vidieť to isté na svojich deťoch. Pri našej súčasnej závislosti od iPhonov a iných moderných "hračiek" nám hrozí, že vychováme deti s neúplným, postihnutým životom, bez štipky fantázie a tvorivosti.
Boli sme poslednou generáciou, ktorá sa hrala vonku. Bolo to práve preto, že sme nemali smartfóny ani laptopy. Učili sme sa z pohybu a manuálnej interakcie. Informácie sme prijímali z kníh alebo prostredníctvom komunikácie s inými ľuďmi, nie z vyhľadávania na Googli.
Učenie tradičným spôsobom nám pomohlo stať sa všestrannými osobnosťami. Mali by sme sa preto obávať, že svoje deti oberáme o zručnosť hravej komunikácie alebo schopnosť hrať sa s gumičkou či skákať cez švihadlo osamote, a to aj celý deň, ak sa stane, že ich smartfón je nefunkčný. Ak im ten smartfón nakoniec predsa len dáme, okrádame ich o zdravšie a menej závislé prostredie. Myslím si, že Steve Jobs mal v tomto smere so svojimi deťmi pravdu.
Zhrnutie účinkov tabliet na deti
- Deti s tabletom sa nehýbu. Učenie sa však najlepšie zapamätá, keď je spojené s pohybom. Nie ako keď sa deti hrajú vonku.
- Deti s tabletom si nenastavujú oči. Nestriedajú akomodáciu očí na diaľku a na blízko. Nie ako deti hrajúce sa vonku.
- Deti s tabletom nerozprávajú. Nie ako deti hrajúce sa vonku.
- Takže deti s tabletmi nerozvíjajú dostatočne motorické centrum, zrakové centrum ani rečové centrum v mozgu. Väčšinu času, čo je len ich lenivosť.
Poučenie pre budúcnosť
Keď budete nabudúce premýšľať o tom, ako správne vychovávať svoje deti, mali by ste si (veľmi) dobre rozmyslieť, či im v čase ich dospievania zaobstaráte každú nablýskanú technologickú novinku. Hrajte sa s nimi vonku, obklopte ich prírodou. Možno vás za to teraz budú nenávidieť, ale neskôr vám za to nepochybne poďakujú. Stavím sa, že presne tak sa teraz, keď sme starší, cíti väčšina z nás.
Pikantnosť na konci
Na záver malá zaujímavosť - krátke video dieťaťa, ktoré nechápe, prečo "iPad" nefunguje.